Blog

Promotiecampagne EMK

In een poging om de visserij te redden...

Promotiecampagne EMK - Eendracht Maakt Kracht

 

 

Concept en realisatie

EMK is een stichting die zich hard maakt voor een vrije zee. Daarom zijn ze tegen de aanlandplicht. Deze regel verplicht de vissers alles wat zij vangen aan land te brengen. Ook de allerkleinste babyvis. EMK vind dat deze vis juist in zee hoort. Aan Alpha producties de taak om dit te verwoorden in een duidelijke en overtuigende animatie. De animatie had als doel om de nieuwe wetgeving rond de aanlandplicht te verduidelijken, en daarnaast ook uit te leggen waarom er met het intreden van deze wet ernstige gevolgen zijn voor de visserij sector. De animatie is uiteindelijk opgeleverd in 3 talen. Namelijk Nederlands, Frans en Duits.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Verspreiding

 

Om de juiste mensen te bereiken werd eerst een doelgroep analyse gemaakt. De stichting had heel duidelijk voor ogen wie ze wilden bereiken. We zouden vooral gaan inzetten op mensen die politiek iets kunnen betekenen voor de sector. Mede om deze reden is besloten om de animaties op een USB stick te plaatsten en deze gericht te bezorgen bij onze doelgroep.

 

We ontwierpen een begeleidende meertalige flyer en enveloppe. Een deel van de enveloppes ging naar brussel om verspreid te worden binnen het Europese parelement, een tweede deel ging richting de leden van de tweede kamer. De overige losse sticks werden verspreid onder de visserij ondernemers en tijdens vis gerelateerde evenementen.

 

In totaal zijn er 2000 USB sticks verspreid, waarvan een groot deel persoonlijk is bezorgd binnen de politiek.

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaat

In de dagen na de lancering van de campagne, was de impact daarvan duidelijk te merken. De animatie verscheen via verschillende kanalen op social media en werd daar tienduizenden keren bekeken. De reacties waren positief en mensen steunden massaal de campagne door te delen en te liken. Ook ging de animatie rond via WhatsApp en verscheen hij in veel groepen die connectie hadden met de visserij sector. De vissers en hun achterban gaven duidelijk steun aan de actie van de stichting EMK.

 

De tijd na de lancering was de video ook te zien op diverse narrowcasting schermen door heel het land en kwamen er overduidelijk meer handtekeningen binnen op de petitie van EMK.

 

Al met al dus een zeer geslaagd campagne die de discussie heeft doen oplaaien en er voor heeft gezorgd dat dit onderwerp weer meer aandacht kreeg op de politieke agenda.

 

Animatie kan complexe zaken duidelijk in beeld brengen. Ook interesse? Neem contact op.